Het échte Amerika!

Nee, deze keer geen blog over mijn o-zo-fantastische Amerikaanse leven, die komt binnenkort wel weer ;). Vandaag ga ik al jullie vooroordelen bevestigen of keihard de grond instampen, én jullie vertellen hoe het leven in Amerika echt is. Want ja, Amerika is toch wel een erg bekend land, en jullie denken allemaal dat je weet hoe het er aan toe gaat hier. Maar helaas, Hollywood laat ons niet altijd het echte Amerika zien.

• Ten eerste wil ik jullie vertellen dat Amerikanen opgevoed worden met het idee dat ze een super-power zijn. Daarnaast word er met de paplepel ingegoten dat ze het doelwit zijn van alle aanslagen. Veel durven er dan ook niet op groepsreizen te gaan omdat ze bang zijn dat ze als een ‘Amerikaanse reisgroep’ slachtoffer worden van een aanslag. Door de angst voor aanslagen loopt er dan ook echt overal politie rond. Echt overal. En het is nu helemaal erg door de aanslag in Parijs, iedereen is extra alert. Laatst vroeg een jongen uit mijn klas hoe ik nu terug naar huis moet, want hij kon zich niet voorstellen dat je het lef hebt om in een vliegtuig te stappen in deze tijd… Ach die arme Amerikanen, het leven kan toch helemaal niet leuk zijn als je overal bang voor bent?
  • Openbaar vervoer bestaat hier niet (behalve in de grote steden natuurlijk) dus iedereen boven de 16 heeft dan ook een auto. Een vader, moeder en 3 kinderen boven de 16 thuis? Dat betekend dus 5 auto’s op de oprit, geen gemaar. Geen schoolplein met fietsenrekken, maar een schoolplein vol met auto’s. Het is nog steeds een beetje apart als een 16 jarige scholier een mooie Mercedes of Range Rover heeft, komen wij Nederlanders dan aan met onze stalen ros met 2 wielen en een kettingkast..
  • Auto’s zijn ook wel handig, want ja hoe moet je anders door de Drive-Tru apotheek of bank? Het is ook wel erg veel moeite om helemaal je auto uit te stappen, naar binnen te lopen en je zaken te doen terwijl je op te benen staat. Lang leve Amerika, het ideale land voor de luie mens. Gewoon met je auto door de drive-tru, even uit het raampje hangen en geld pinnen of je medicijnen ophalen. Het kan allemaal. Waar je in Nederland alleen een drive-tru hebt voor de Mac Donalds, heb je die hier ook voor de Burger King, Wendy’s, Chick-Fil-A, Pizza Hut, Starbucks, hot-dog kraam en alle andere denkbare plekken waar je kan eten.
  • Als we het toch over eten hebben, Amerikanen hebben nogal rare ontbijt gewoontes. Pizza, donuts, muffins, bagels, pannenkoeken en biscuits & gravy zijn echt onderdelen van het ontbijt. Over de dikke pannenkoeken/wafels gaan voor je gevoel liters siroop/stroop zodat ze compleet door drenkt zijn. Ik heb dan toch liever een pannenkoek met stroop dan stroop met een pannenkoek… Biscuits & gravy is ook een nogal apart geval. Een biscuit is een soort broodje, en dat word overgoten met HEEL ERG VEEL gravy zodat je biscuit bedolven word onder een dikke laag zooi en het dus een soort zoektocht naar je biscuit op je bord wordt. Gravy lijkt een beetje op Alfredo (pasta) saus, maar zo smaakt het zeker niet. Letterlijke vertaling voor gravy is jus, maar wees gerust, het is niet de jus die je over je aardappels knikkert. Ik kan er veel over vertellen, maar laten we het er op houden dat het alles behalve gezond is en dat ik het echt niet door mijn keel krijg. (Doe mij maar een lekkere bruine boterham met pindakaas en hagelslag of goudse kaas, ja het water loopt me bijna in de mond als ik daar aan denk. Echt brood is hier namelijk nergens te vinden :( )
  • De volgende gekke eetgewoonte hier is dat Amerikanen echt alleen met hun vork eten, de messen blijven gewoon in de bestek la liggen. Ik vind het nog steeds vrij onhandig om je vlees door te zagen met een vork, en ik ben dan ook de enige die met een vork én een mes eet in de familie, in de kerk, en ook in mijn vriendengroep. Ook zijn er veel gezinnen die niet van stenen of plastic borden eten, maar van die weggooi bordjes kopen en daarvan eten. Makkelijk is het wel, goed voor het milieu is het zeker niet.
  • Ja oké, nog een puntje over eten. De schoollunches bestaan echt, en zijn echt alles behalve fantastisch. Máár de tray’s met voedsel (of moet ik zeggen, voer) worden elke dag door veel leerlingen gegeten. (Ik neem lekker mijn eigen lunch mee hihihahahoho) Michelle Obama heeft veel te zeggen over de schoollunches en volgens veel mensen is het er alleen maar slechter op geworden sinds zij er wat mee te maken heeft. Kijk voor de grap dan maar ook eens op de sarcastische hashtag #thanksmichelleobama op Twitter of Instagram voor foto’s van de o zo geweldige schoollunches.
  • Het onderdeel school is ook een geval apart, en dan vooral het niveau en de manier waarop het opgebouwd is. De vakken zijn eigenlijk allemaal op hetzelfde niveau (een erg makkelijk niveau), en je kan zelf kiezen welke vakken je wilt volgen. Om je diploma te halen moet je 4 jaar Engels, wiskunde, scheikunde en geschiedenis hebben gevolgd. Maar als je wiskunde nu helemaal verschrikkelijk vindt en er het liefst zo snel mogelijk vanaf wil, kan je bijvoorbeeld 2 wiskunde klassen in 1 jaar volgen. Zo ben je dus in 2 jaar klaar met al je wiskunde! Super handig eigenlijk! Ook kan je als Freshman (14 jarigen) vakken hebben met Seniors (18 jarigen), alles gaat dus door elkaar. Verder hebben ze een heel breed aanbod qua vakken. Fotografie, koken, sociologie, houtbewerking maar ook gebarentaal. Erg leuk dus, en erg divers!
  • De relatie tussen docenten en leerlingen is ook heel anders dan in Nederland, kijk ook echt niet raar op als docenten hun hele privé-leven met je delen en je elkaar gewoon een knuffel geeft aan het einde van de les. Het is een soort vrienden relatie wat je hier hebt met je docenten, heel eigenaardig.
  • Dan ook nog de tiener moeders, want ja dat is toch wel een groot probleem hier.. Ik wil niet zeggen dat het normaal is dat je tussen je 12e en 17e je eerste kind krijgt, maar helaas gebeurt het wel veel. Zo zijn er zeker 10 meiden zwanger op mijn school, en hebben er nog veel meer al een baby thuis. En ja, ook kinderen op hun 12e raken zwanger. Elk jaar raken er gemiddeld weer 5 of meer meiden zwanger op de middle school (9-13 jaar), erg sneu dus.
  • Verder is de mode erg opmerkelijk hier. Je verwacht van zo’n groot en aantrekkelijk land als Amerika dat mensen zich een beetje modieus kleden, maar dat is een grote grap. Voor veel meiden is de standaard outfit naar school een paar leggings met een trui en/of een tie-dye shirt, want ja die zijn helemaal in. Jongens dragen het liefst een joggingsbroek en een shirt. Vergeet ook de badslippers niet, en het liefst mét witte sport sokken. Verder loopt iedereen die ook maar een beetje redneck of country is in een complete camouflage outfit. Wat ook helemaal hip is zijn vesten van The North Face, echt iedereen heeft er eentje!
  • Dekens. Je zou verwachten dat daar niets geks aan zou zijn, maar helaas voor jullie ook hier schijf ik weer een paragraaf over. Waar je in Nederland een bed hebt met 1 deken wat eigenlijk bestaat uit een dekbed in een dekbedhoes, lig je hier s ‘nachts te snurken onder verschillende laagjes. Het liefst 3 of 4 lagen van dekens, en als je in de ochtend wakker wordt mag je jezelf gelukkig prijzen als er nog 2 op je bed liggen en je niet verstrikt geraakt bent in al die dekens! Ja wennen aan de dekens is een groot probleem. Wat wel leuk is is dat bijna alle bedden 2-persoons of twijfelaar modellen zijn, 1-persoons bedden kom je bijna niet tegen! (Wat een ruimte, het is toch puur geluk om zo’n groot bed voor jezelf te hebben (: )
  • Oke nog één puntje dan, medicijnen. Ik snap niet waarom er hier nog dokters en huisartsen zijn, want in de supermarkten kan je eigenlijk alle medicijnen vinden die je wil. Echt alles hebben ze hier, voor elk kwaaltje is er wel een middeltje. En in elk reclame blok komt er wel weer een of ander medicijn voorbij. Gelukkig lezen ze ook de complete bijsluiter voor, dus je weet gelijk alle bijverschijnselen en wanneer je het wel en niet mag gebruiken. Máár elke reclame eindigt met de volgende zin; ‘check bij uw huisarts of dit medicijn geschikt is voor u’. Aha! Daar zijn die huisartsen dus voor!

Achja, we zijn weer 3 word pagina’s verder dus ik denk dat jullie genoeg leuke feitjes over Amerika hebben geleerd die jullie tijdens een borrel of lunchpauze met je gezelschap kan delen om even interessant over te komen. Nee grapje, ik vind het gewoon erg leuk om te schrijven en dingen te vertellen over Amerika. Dus als jullie iets willen weten, of brandende vragen hebben, je kan me altijd een whatsappje, facebook berichtje of mailtje sturen!

O, en trouwens, die leuke gele schoolbussen zijn echt niet zo comfortabel als je denkt! Wees maar blij dat je gewoon op je fiets, connexxion/arriva bus, trein of auto naar je werk of school kan! Stukken beter!

Heel veel liefs, Colet

Elisabeth

Je schrijft leuk colet!
Dat schoolsysteem met die vakken klinkt eigenlijk als studeren. Gewoon je eigen vakken halen, los van de rest Vd mensen.
En misschien als ze minder 2persoonsbedden zouden hebben, zouden er ook minder tienermoeders zijn :p
En dat met die docenten is eng hahaha, ik zie het al voor me, lekker met meneertje Kok knuffelen *gruwel*

Hans

Leuk verhaal. Het is nog niet zo slecht in Nederland.

Deborah

Leuke blog weer Colet!! :D

Anneke

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha !!!

Job

Ha, heerlijk weer je bevindingen te lezen. Misschien moet je er een boekje van maken, mooie introductie in 'the real America' voor aankomende exchange students! Good luck!

Floortje

haaaa super leuk en zo ongelofelijk herkenbaar!! Echt een apart land toch eigenlijk he.. Enjoy alle rare dingen voor de laatste maandjes!