Ain't coming home!

Goodmoring and welcome to Oak Hill High School, where your future is our present. Please stop what you’re doing, place your hand over your heart and say the allegiance to the flag with me.

‘I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all.’

Dat is wat er elke morgen om 07.18 wordt omgeroepen in school. Het was nogal een vreemd gezicht aan het begin, maar ondertussen is het vrij normaal dat iedereen opstaat, zijn hand over zijn hart plaatst en zich naar de vlag draait om vervolgens die geweldige zin op te dreunen. Daarna komen er nog wat meldingen, en wordt het ontbijt uitgedeeld. Ja we krijgen ontbijt op school, elk lokaal krijgt een grote koeltas met voor elke leerling een yoghurt, melk, een pakje sap en een bakje cereal of een brooddingetje. Bij dat laatste staat op de verpakking dat je het moet opwarmen voordat je het eet, leuke bijkomstigheid is dat Mrs. Taylor een ‘Magic Box’ in haar lokaal heeft staan waar je die dingen in kan opwarmen! (Ja, een magnetron, maar de principals weten niet dat ze een magnetron heeft dus we noemen het magic box. O we zijn zo sneaky) Vorige week kregen we fruit bij het ontbijt, dat was heel leuk totdat ik mijn tanden in mijn appel zette. Amerikanen zijn dol op genetisch gemodificeerd voedsel, en dat was te merken. De appel was een illusie. Het waren grapple’s. Ze lijken op appels, maar smaken naar druiven. En dan niet die lekkere druiven, maar chemische druivensmaak die ze in snoepjes stoppen. :(

School gaat elke dag een beetje beter, de docenten zijn heel aardig en behulpzaam en ik maak ondertussen ook deel uit van een vriendengroep. De pauzes zijn nu een stuk leuker! Er staat ook al een moviemarathon met hun gepland, en de dag erna hebben we een ‘pig roast’, wat dat ook mag zijn. We hebben ook een bucketlist gemaakt met allemaal amerikaanse dingen die we met z’n allen gaan doen dit jaar! Onder andere een baseball en football game bijwonen, white water rafting, en allemaal andere gekke dingen waar ze mee aan kwamen zetten. In de pauzes haalt ongeveer de helft van de school lunch in de kantine, de andere helft neemt lunch van thuis mee. Er zijn speciale kleine koeltasjes waar je alles in kan stoppen, dus al die mensen lopen met die fancy tasjes. Ik neem ook mijn eigen lunch mee, want dat scheelt in de rij staan voor eten waarvan je kan verwachten dat het niet eens lekker is. En als het toch lekker blijkt te zijn, kan je altijd nog in de rij aansluiten ;) Ik heb alleen niet zo'n mooi tasje, ik doe gewoon zonder. Lunch en ontbijt zijn gratis op mijn school, op veel scholen moet je betalen maar hier niet. Dat komt omdat 40% van de leerlingen het eten krijgt van de regering (mensen in de bijstand etc.), en ze hebben besloten dat als 40% het gratis krijgt, krijgen alle leerlingen het. Prima deal!

De keus om in de marching band te gaan was een hele goede. Er zitten een aantal hele aardige mensen in, en omdat het geen ‘let op en houd je mond’ vak is leer je snel mensen kennen. Ook omdat je elkaar elke schooldag minimaal 2 uur ziet, en op de vrijdag soms wel 9 uur. Afgelopen woensdag hadden we ons eerste optreden, er was een zogenaamde ‘meet & greet’ om het nieuwe seizoen te openen. Alle football spelers, cheerleaders, colorguards (meisjes die met vlaggen en stokjes zwaaien)heel veel familie leden en fans van Oak Hill High School waren er. Én natuurlijk de band! De apenpakjes zijn niet eens zo heel erg, het ziet er dan wel niet uit, maar je bent trots dat je het aan mag en deel uitmaakt van zoiets groots. Natuurlijk was ik mijn blad muziek vergeten, dus het was een beetje improviseren, maar het was onwijs gaaf. Bij de footballgames (elke vrijdag) moeten we altijd spelen, dus ik mag ze allemaal bijwonen! Tijdens de halftime-show kan je je beste optreden neerzetten, en wij spelen Starwars. We hebben ook een 3,5 meter grote strandbal, en daar hebben we een Death Star van gemaakt. Ik en nog 4 anderen dragen die tijdens de halftime-show over het veld. Wij spelen niet de muziek omdat we niet op bandcamp zijn geweest, ik was toen nog niet in Amerika en de anderen zijn nieuw op school. Niet dat ik het heel erg vind, want de juiste noten spelen, lopen, nadenken over de choreografie en zorgen dat je niet struikelt is veel te moeilijk voor mij, die combinatie heb ik nog niet onder de knie. De band klinkt echt onwijs goed, en ik ben er trots op dat ik er deel van uitmaak! (Behalve als we tijdens de les of practice over de schoolparkeerplaats marcheren..)

Blijkbaar moet je hier een minimum aantal fire drill's en bomb drill's hebben per semester, en in de eerste week moet je er verplicht 3 hebben. We zijn nu 2,5 week verder, en hebben er pas 2 gehad. Daar gaat iets mis. Ze roepen ook heel leuk om "There will be a fire drill in 2 minutes". Ook vertellen ze dan even welke gedeeltes van de school via welke uitgang naar buiten moeten. Oftewel, ze kondigen aan dat er een paar minuten later een brandoefening gaat komen, en dan gaan ze nog even herhalen waar je heen moet. Ik snap het nut van die brandoefeningen niet meer.

Tegen iedereen wie ik heb gezegd dat atlethes hun jersey’s niet dragen in school, dat neem ik terug. Op de dag dat een sportteam een game heeft, draagt iedere speler zijn shirt. Op die dagen zie je echt overal waar je kijkt soccer en of football players lopen! Amerikanen zijn trots op hun land, trots op hun staat, trots op hun school én trots op hun team en dat willen ze het liefst aan iedereen laten weten. Veel mensen dragen daarom ook shirts waar op staat ‘West Virginia’ of ‘Oak Hill’ en in elk lokaal hangt een Amerikaanse vlag, net als in elke vlaggenmast en elke winkel.

We hebben ook onze eigen politieagent op school. Tijdens de leswisselingen staat hij in de gangen om te zorgen dat alles goed verloopt, en in de ochtend en middag bij de ingang van de school. Pepperspray, teaser, gun, hij heeft het allemaal. Op de vraag waarom we een agent hebben kreeg ik als antwoord 'rednecks'. Rednecks zijn de echte country mensen, en je kan ze herkennen aan hun legerkleding. Het schijnt voor te komen dat ze soms hun geweren meebrengen naar school, of drugs. Daarom is er ook eens in de zoveel tijd een drugscontrole in school. Is er nog niet geweest, maar dan komen ze echt met speurhonden in alle lokalen en moet je tegen de muur staan etc. Super amerikaans.

Op school hebben we ook een dresscode, niks extreems, maar hij is er wel. Zo mogen er geen bh bandjes zichtbaar zijn, geen croptops, geen doorschijnende shirts en broekjes mogen maximaal tot 2 inches onder je vingertoppen zijn. Hoe dan ook, je wil de regels niet overtreden want dat kan je lunch detention (kantine vegen tijdens je lunch) of een schorsing opleveren. Mijn broekje was lang genoeg vond ik, en ik heb er geen enkele opmerking over gekregen tot m’n 7e uur. Toen moest het natuurlijk fout gaan. Er werd me vriendelijk verzocht door een groepje docenten die op duty stonden het broekje in het vervolg niet meer aan te trekken, en als ik het wel ga doen zitten er consequenties aan. Ze waren soepel omdat ik nieuw ben, én een exchange student, maar in het vervolg kan ik het schudden. Toen ik daarna uit de les gehaald werd door de principal verwachtte ik dat ook hij me kwam vertellen dat mijn broekje te kort was. Maar hij heeft er niks over gezegd, hij wilde gewoon weten hoe het met me ging :)

Vorige week maandag voelde ik een oorontsteking opkomen, na ongeveer 2,5 week in Amerika. 2 jaar geleden kreeg ik ook een oorontsteking na 2,5 week in Amerika, zeer toevallig. De apotheker in Kroger (supermarkt) zei dat ik gewoon ibuprofen moest slikken, en dat het dan wel over ging. Daar dacht Delmas anders over, en toen zijn we die woensdag naar de dokter geweest. Het blijkt een soort allergische reactie te zijn op iets wat hier in de lucht hangt, dus ik mocht aan de antibiotica! Gelukkig is het nu over, maar ik moet wel de rest van het jaar pillen gaan slikken om dit in het vervolg te voorkomen!

Nu zit ik lekker in het zonnige en warme Myrtle Beach, South Carolina. Maandag is het Labor-day, dus dan zijn we allemaal vrij van school. Het is hier zo anders dan in West Virginia, en ik vind het geweldig hier. De palmbomen, de zee, de zon en ook het zwembad doen iets heel goeds met je humeur na al dat herfst-achtige weer afgelopen weken in WV! Toen ik gister bij een meer stond riep Delmas dat ik op moest passen voor de alligators. Ik dacht dat het een grapje was, maar ze zitten hier echt! Ik heb ze nog niet gespot, en ik hoop dat ik ook niet dat er opeens eentje naast me verschijnt als ik weer eens niet zit op te letten.Afgelopen vrijdag had ons footballteam de eerste game, we zijn dik ingemaakt maar ze waren wel allemaal enthousiast over de halftime-show ;) Ik was er helaas niet bij, maar ach, ik zit hier in het warme South Carolina. Mij hoor je niet klagen!

Ik zit nu precies 1 maand en 1 dag in de USA, daar kwam ik ook pas gister achter want ik houd het om eerlijk te zijn niet echt bij. Gelukkig zijn er genoeg mensen die dat wel doen, dus daar profiteer ik van! Ik voel me hier onwijs thuis, en heb in tegenstelling tot anderen nog geen last gehad van heimwee :))

In deze 4 weken heb ik onwijs veel leuke dingen gedaan, en de tijd vliegt voorbij. Verschillende keren eten in de kerk, surprise party gehad voor Jared (kleinzoon van mijn hostparents, hij is 22 geworden), shoppen, en we zijn naar Summersville lake en de New River Gorge Bridge geweest en wauw dat is zo mooi! Ik heb een aantal foto’s in mijn fotoalbum gezet waar jullie dat kunnen zien, en op facebook staan er nog meer!

Ain’t coming home yet!

Liefs, Colet

~ Leuk weetje: Onze school is op het nationaal nieuws geweest want we hebben slangen in school. Die vallen soms uit het plafond, en veel ouders zijn boos dat ze ons nog steeds naar school laten gaan terwijl er slangen zijn. Gelukkig zijn het baby slangen, maar slangen zijn en blijven slangen haha.

Reacties

Reacties

Hans en Ria

Spannend daar in Amerika, slangen op school, alligators op het strand en straf als je short te short is. Allemaal hee
Bijzonder. Gelukkig heb je het naar je zin. Weer Eem heel leuk verhaal.

Suzy

Heerlijk om zo met je verhalen mee te genieten!

Riet

Uit je verhalen kunnen we mee leven met je maar ook genieten.jij geniet van al wat je beleefd op school.Je schrijft hartstikke leuk.Ga zo door en geniet Riet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active